«ارج‌نامه ايرج افشار» تدوين مي‌شود

علي‌اكبر ايراني ـ مدير مركز پژوهشي ميراث مكتوب ـ در اين‌باره گفت: ما در هنگام حيات زنده‌ياد استاد ايرج افشار در پي آن بوديم كه ارج‌نامه ايشان را تدوين كنيم؛ اما او نمي‌پذيرفت و تأكيد داشت كه در زمان حياتش ارج‌نامه منتشر نشود. اكنون مي‌توانيم ارج‌نامه اين استاد و ايران‌شناس برجسته را تدوين كنيم؛‏ اما هنوز براي تدوين آن فردي را انتخاب نكرده‌ايم و تأليف ارج‌نامه استاد در برنامه‌هاي ما هست تا به زودي به انجام برسد.

به گزارش ايسنا، او همچنين متذكر شد: چند سال پيش که با مشورت استاد افشار تصميم گرفتيم براي بزرگان و سرآمدان حوزه تحقيق و تصحيح متون، «ارج‌نامه» فراهم کنيم، اصرار استاد افشار بر اين بود که از علامه قزويني آغاز کنيم و سراغ افراد زنده نرويم. ايشان در شش ارج‌نامه‌اي که چاپ کرديم، همکاري کردند و اغلب مقاله دادند و ما را بر تداوم کار تشويق كردند، با اين‌که کساني از روي حسد يا غرض و مرض، شايعه مي‌کردند که قصد ميراث از نشر اين ارج‌نامه‌ها آن است تا ديگراني را ارج نهد که سهمي در اين وادي ندارند و رنجي نبرده‌اند.

ايراني افزود: دوستان بارها از استاد تقاضا مي‌کردند تا يکي از ارج‌نامه‌ها را به ايشان اختصاص دهيم. حسين مسرت که از همشهريان استاد بود، دست‌بردار نبود. سماجت مي‌کرد و استاد تن مي‌زد. با اين حال استاد دل حسين را نشکست و به او گفت هر کاري مي‌خواهي، بکن، به شرط آن‌که از من چيزي نخواهي و کسي را هم از اين قصه باخبر نسازي. حسين کار را آغاز کرد؛ ولي او در دو سال اخير خود دچار فاجعه‌اي دردناک شد و پسر نارنين و عروس دلبندش را در حادثه‌اي تلخ و سوزناک از دست داد و گويا ديگر دل و دماغ کاري را نداشت. روح‌شان شاد.

 

 



  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا